כבאי מחזיק צינור מים לכיבוי שריפה

מערך מניעת דליקות וצמצום הנזקים בגינן מתחיל במבנה האדריכלי עצמו ובסביבת המבנה \ מתקן

(להלן : " האתר "). יחד עם חשיבות ביצוע פעולות תחזוקת סידורי בטיחות אש קיימים ומערכות אשר הינן גורם סיכון להיווצרות שריפה (כגון – בדיקת מערכת חשמל , בדיקת מערכות כיבוי אוטומטי, בדיקת מערכת גילוי האש והעשן) , יש לוודא האם העסק שלך נדרש לתכנית בטיחות אש.  אם כן, האם היא קיימת ואם אינה קיימת אז האם העסק עומד בדרישות החוק מהיבט זה במסלול תצהיר או דרישות חוק אחרות.

 

לאחר קבלת תכנית בטיחות האש המאושרת (אם כמובן נדרשת) , יש לבחון אותה אל מול הקיים בשטח. התכנית תכלול פירוט סידורי בטיחות אש אקטיביים ופאסיביים כגון מרחקי הליכה, מיקום עמדות כיבוי אש, הפרדות אש, רוחב דלתות , רוחב נתיבי מילוט, מיקום מוצא בטוח ועוד. התכנית תכלול גם ציון מיקום גורמי סיכון קיימים כגון ארונות חשמל , אזורי אחסנה ואזור תהליכי עבודה באמצעות חומ"ס, שינועו ייצורו ואחסנתו.

 

לאחר ווידוא התאמת התכנית לקיים בשטח יש לוודא שקיימים נהלי תחזוקה שוטפת וכן נהלי עבודה ונהלי חרום אשר יש בהם בכדי לשמור על אי שינוי סידורי בטיחות האש בשטח האקטיביים והפאסיביים. כמו כן יש לוודא אי שינוי הייעוד של האזורים אשר הוגדרו בתכנית וכן אי שינוי סוג האחסנה לדוגמא ואופן האחסנה.

 

באחריות המעסיק לוודא שאין שינויים בשטח אל מול הרשום בתכנית בטיחות האש המאושרת.

הדרכת בטיחות אש

בחינת ההתאמה בין תכנית בטיחות האש לקיים בפועל בשטח היא בסיס חשוב להבטחת מזעור היווצרות דליקה \ שריפה או מזעור נזקיה. יחד עם זאת בעל העסק נדרש להיות מוכן וערוך לטיפול באירועים אלה.בכל מקום עבודה קיימיםגורמי סיכון פוטנציאליים ולכן חשוב להיות מודעים לכך ולנקוט בצעדים למניעת מימוש הפוטנציאל שלהם.

 

לאור כך, בעל העסק נדרש להדריך את עובדיו לאופן התנהגות בעת קרות אירוע דליקה \ שריפה. יתרה מכך, החוק מחייב זאת. (מוזמנים לקרוא בהרחבה בבלוג – הדרכת בטיחות אש יסודות מנחים וכן בתחום העיסוק : הדרכות בטיחות אש). ההדרכה תכלול – מושגים בסיסיים בהתנהגות האש, סיווג שריפות, סיכונים ומניעתם בהתאם לסקר סיכונים מקומי, העשן וסכנותיו, נוהל תגובה לאירוע חרום, כיבוי אדם בוער, סיור להכרת עמדות הכיבוי ויציאות החרום, תרגול מילוט , תרגול מעשי בהפעלת מטפים, גלגלונים ועמדות כיבוי ובמפעלים אשר מאחסנים בהם או מייצרים או משנעים חומרים מסוכנים (חומ"ס) יש גם להדריך לגבי כללי התנהגות באירוע חומ"ס.

ציוד נגיש

בנוסף לצורך של התאמת תכנית בטיחות האש לקיים בשטח ובנוסף לבדיקות התחזוקה התקופתיות הנדרשות ולהדרכות בטיחות האש , כל ציוד הכיבוי המיטלטל נדרש להיות נגיש בנקל ובמצב תקין. על העובדים לדעת את המיקום של כל דרכי המילוט להבין את חשיבותן. יתרה מכך, עליהם להבין את החשיבות של השמירה על דרכי המילוט לא חסומות וכן להיות מודעים לפעולות המפרות את תקינות סידורי בטיחות האש כגון : חסימת דרכי מוצא, ביטול מנגנון סגירה אוטומטי של דלתות אש, אחסנה בגובה רב וכזו אשר קרובה מדי אל מערכת הספרינקלרים , הצבת סחורות ומתקנים המסתירים שלטי יציאה , יצירת פרוזדורים ללא מוצא אשר לא מתאימים לתכנית בטיחות האש , נעילת דלתות מילוט ועוד.

עבודה על פי נהלי הבטיחות

עבודה בטוחה היא הדרך הטובה ביותר למנוע תאונות ופציעות. כל העובדים צריכים להכיר את נהלי הבטיחות שבעבודה הספציפית שהם עוסקים בה והקשורות לסביבה בה הם מורשים להימצא מתוקף תפקידם ולפעול לפיהם בכל עת. לגבי היבט נהלי בטיחות אש יש לזכור שאם מאפייני העסק מתאימים לדרישת הכנת תיק שטח עפ"י הוראת נציב 503 , אז יש להכינו ( ראה : הכנת תיק שטח) וכל עסק המתאים לסוג העסקים המפורטים בנספח א' בהוראת נציב זו , יש לצרף לתיק גם נהלי התנהגות במצב חרום – שריפה.

בדקו את מקום העבודה באופן קבוע

בדיקות סדירות של מקום העבודה יכולות לסייע בזיהוי סכנות פוטנציאליות. בדיקות אלו צריכות להתבצע על ידי אדם מוסמך לכל סוג של בדיקה, כגון חשמלאי מוסמך. לאחר זיהוי מפגע \ גורם סיכון, יש לבטלו או למזערו בכפוף לדרישות החוק.

היו מוכנים לשריפה

במקרה של שריפה, חשוב שנהלי אירוע החרום יהיו ידועים מראש ומתורגלים. חשוב שיהיו נהלים קצרים , מדויקים, ברורים ואף כתובים לכל בעל תפקיד בחרום, להנהלת העסק וכן לראשי הצוותים ובעלי התפקידים המחלקתיים השוהים בעסק בכל שעות היממה.

במסגרת ההכנה לשריפה, חשוב גם להעניק הדרכת כיבוי אש לכל עובדי העסק. כך, במקרה שפורצת שריפה קטנה, יהיו עובדים שמיומנים בכיבוי האש בצורה מהירה ובטוחה שיוכלו לצמצם את הנזקים והסיכונים הכרוכים בהתפרצות שריפה. 

צרו קשר עם י.כוכבי. ייעוץ הנדסי ובטיחות

לאחר שקראתם מאמר זה והבנתם מה המרכיבים הנדרשים בכדי להבטיח צמצום גורמי סיכון להיווצרות שריפה \ דליקה ואף למניעתן, אתם מוזמנים ליצור קשר איתנו בכדי לקבל מספר רב של תחומי ייעוץ אשר יש בהם בכדי לנהל את נושא בטיחות האש באופן מיטבי ולעמוד בדרישת החוק. פעולות אפשריות כגון :

 

  • לבחון האם קיימים פערים בין תכנית בטיחות האש המאושרת לבין הקיים בשטח.
  • למפות סידורי בטיחות אש קיימים.
  • להכין תיק שטח.
  • להכין תיק מפעל.
  • להכין סקר סיכוני אש \ חומ"ס.

מוזמנים ליצור קשר עוד היום – יזהר כוכבי ממונה בטיחות אש והנדסאי בנין.

סיכום

מאמר זה עסק בנקודות המרכזיות אשר יש בהן בכדי לסייע למניעת היווצרות שריפות במקום העבודה וכן למזעור נזקיהן. הקפד לבדוק האם אתה עומד בדרישות החוק. זכור שעליך להבטיח שהעסק ערוך בטיחותית להגנה על העובד שלך.

 

מאמרים נוספים

ליעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ואשמח לחזור אליכם

דילוג לתוכן