הדרכות בטיחות אש

לייעוץ ראשוני והזמנת הדרכת בטיחות אש השאירו את פרטיכם

הדרכות בטיחות אש – למה זה חשוב?

ממונה בטיחות האש אמון על קידום נושאי בטיחות האש במקום העבודה בה חלה דרישת הכנת תכנית ניהול הבטיחות. תחום בטיחות האש רחב היקף וכולל תת תחומים כגון הנדסת בטיחות אש אך ככלל, תפקידו כולל ניהול סיכוני האש באתר ובכלל זה טיפול בתחזוקה השוטפת של סידורי בטיחות האש , טיפול בבדיקות התקופתיות , הדרכות בטיחות אש ועוד. תפקידו בין היתר לייצג את בעל העסק מול רשות הכבאות וההצלה ולדאוג לטיפול בדרישות כיבוי אש והצלה לצורך חידוש רישיון עסק , קבלת אישור כיבוי אש (אישור בטיחות אש) למקום כולל לגליזציה של חללים חדשים ו\או כאלה שעברו שינויים כגון שימוש אחר. כמו כן, באם מוקמים מבנים חדשים בעסק, ממונה בטיחות האש ינהל את הטיפול בהוצאת תכנית בטיחות אש על פי דרישות לצורך היתר בניה ואישור כיבוי אש בסוף התהליך. ממונה בטיחות האש עשוי להיעזר בשרותי יועץ בטיחות אש חיצוני עד לקבלת אישור כיבוי אש למבנה החדש ואישור איכלוס.

מה ההדרכה תכלול?

ההדרכה לרוב לוקחת בין 3-5 שעות והיא תיערך במתחם הלקוח.

ההדרכה תקנה לעובדים ידע במהי מהות האש והעשן, מה הם הגורמים המרכזיים שבגינם יכולות לפרוץ שריפות, מה הם נזקי האש האפשריים, מה הן הסכנות המרכזיות שיכולות לנבוע מאש ועשן, ואיך מתמודדים איתם בשעת המקרה.
למידת הדרכים הבסיסיות למניעת דליקות וכמובן תרגולן.
מטרת ההדרכה העיקרית היא למידת התאוריה לשעת הפעולה ובעיקר למנוע ממצב כזה לקרות מתוך הבנה ששמירה מקפידה על ההנחיות תמנע ותפחית ואת הסיכויים משמעותית למקרה מסוכן.

לפרטים נוספים אודות ההדרכה אתם יותר ממוזמנים ליצור איתי קשר ואשמח לפרט לכם.

זיהוי סכנות השריפה

כשמדובר בהדרכת בטיחות אש, אחד המרכיבים החשובים ביותר הוא להבין מה מהווה סיכון שריפה ומה נחשב סכנת שריפה. היכולת לזהות כראוי מה נחשב סכנת שריפה היא חיונית כדי להבין כיצד למנוע אותה בצורה הטובה ביותר, מלכתחילה. מניעת שריפה במקום העבודה היא ללא ספק הדרך הטובה ביותר למנוע מהם להפוך לבעיה גדולה.

הערכת סיכונים

כאשר אתם מיישמים הדרכה בנושא בטיחות אש, אתם צריכים להסתכל על מקום העבודה מנקודת מבט חיצונית כדי לראות באמת מה צריך לעשות כדי למנוע שריפה, כדי ליידע את כולם מה לעשות במקרה של שריפה, ולהבין לאן כולם צריכים להתפנות למקרה שתפרוץ שריפה. הערכה היא אחד הדברים החשובים ביותר שיש לבצע במקום העבודה כדי לזהות באמת מה מהווה סיכון מוגבר לשריפה, אילו אנשים יהיו בסיכון הגבוה ביותר אם אכן תתרחש שריפה, כיצד לבצע שיפורים כדי להגביר בטיחות אש מסביב וכיצד לעצור שריפה מלהתפשט אם אכן מתרחשת כזו.

 

חוויה מלמדת

הדרכת כיבוי אש נותנת לאנשים הזדמנות לתרגל את מה שהם היו עושים בשעת חירום בפועל, וזה עוזר לזהות את כל האזורים שבהם יש צורך בשיפור נוהלי בטיחות האש של הבניין. במהלך ההדרכה מתקיימים תרגילי כיבוי אש באופן קבוע, חשוב לתכנן אותם היטב ולבצע אותם בקפידה. התרגילים הטובים ביותר הם אלו שהם הכי מציאותיים ומספקים לאנשים תחושה של איך זה יהיה לחוות שריפה אמיתית. על ידי הפיכת החוויה למציאותית ככל האפשר, אנשים יהיו מוכנים יותר להתמודד עם מצב חירום ממשי. תרגילי כיבוי אש הם חלק מהותי מבטיחות אש, והם יכולים להיות במקביל חוויה מהנה ומלמדת לכל המעורבים.

 

בעל עסק מחויב על פי חוק שעובדיו יקבלו הדרכת בטיחות הכוללת בין היתר פירוט הסכנות הקיימות באזור עבודתם. הדרכת בטיחות אש חיונית בכל מקום עבודה עבודה ונדרשת רשמית בעסקים מסוימים  גם ע"י רשות הכבאות כהדרכת בטיחות אש שנתית. זה לא רק יעזור למנוע תאונות, אלא גם יעזור לעובדים להיות מוכנים למקרה של שריפה. ההדרכה שלנו בנושא בטיחות אש כוללת את הנושאים הנדרשים ע"י רשות הכבאות וההצלה וכוללת גם סיור בטיחותי באתר. חלק מהנושאים הינם :  אופן השימוש במטפה, אופן המילוט מהמבנה, מרכיבי האש, מהו תיק שטח, אופן שימוש בעמדות כיבוי האש, סכנות האש ועוד.

להלן מספר התנהגויות המומלצות בעת התרחשות אירוע שריפה. נדגיש שהנחיות אלה הינן כלליות ומשתנות ממבנה למבנה ומסוג ומיקום השריפה.

איך להישאר בטוח בשריפה

הישאר כמה שיותר שפוף, שם האוויר קריר ונקי יותר.

כסה את הפה והאף במטלית או מגבת רטובה.

  1. הישמע אל ההודעות בכריזה ואתר את דרכי המילוט.
  2. קרא בקול רם "שריפה" באזור וודא שצוות החרום של המבנה יודע על קיומה.
  3. אם השריפה באגף שלך, וודא ככל שאפשרי לך שלא נמצאים באזורך שוהים נוספים.
  4. שים לב, בחלק מהמקומות קיים אזור מחסה לשימוש אנשים בעלי מוגבלויות , אם קשה לך להימלט דע כי קיימים חללים כאלה – אתר אותם מראש בשגרה.
  5. אם הדליקה בקרבתך ואם יש ביכולתך לכבותה , כבה אותה על פי ההדרכה שקיבלת באמצעות מטפה. אם הינך משתמש בגלגלון או במזנק המחובר אל ברז "2 שים לב שיש לנתק את החשמל לפני כן. הערה : לפני ביצוע פעולות הקירור\ הכיבוי וודא שהפעולה נעשית בבקרה או בהשתתפות אדם אחד נוסף לפחות וזאת בכדי להבטיח שאם תהיה במצוקה אזי הוא יכול לסייע לך.
  6. אם הנך לכוד בחלל משרדי בפני אש ו\או עשן , אטום את כל הפתחים מכיוון העשן במגבות או ביגוד רטוב כדי למנוע כניסת עשו והזעק עזרה באמצעות הטלפון הנייד ו\או קריאות ו\או לחיצה על לחצן החרום הידני.
  7. עזור לכבאים לדעת על מיקומך, כגון תליית בד לבן או בהיר מתוך חלון או דלת.

אם הבגדים שלך עולים באש, עצרו, צנחו על הקרקע והתגלגלו עד שהלהבות נכבות.

כיצד לשמור על העובדים שלך מפני סכנות שריפה

להלן מספר נקודות אשר יש בהן בכדי למנוע ו\או למזער את הסיכוי להיווצרות שריפה

  1. וודא שהעובדים שלך עברו הדרכת בטיחות אש הכוללת, בין היתר, נהלי בטיחות אש ופינוי.
  2. ערכו תרגילי כיבוי אש והצלה קבועים כדי להבטיח שכולם יודעים מה לעשות במקרה של שריפה.
  3. שמור על אזורי העבודה נקיים וללא עומס כדי להפחית את הסיכון להיווצרות שריפה.
  4. וודא שהציוד החשמלי מתוחזק כראוי ונבדק באופן קבוע לבטיחות.
  5. העישון יוגדר באזורים ספציפיים ולא בתוך המבנה עצמו. החלטת מיקום אזורי העישון היא פונקציה של מספר גורמים כגון : נגישות כלל העובדים בקלות לאזורים אלה, מקום מוצל ופתוח , מקום המרוחק בגורמי סיכון אש כגון אחסנה וחומרים דליקים מקום אשר לצידו מותקן ציוד כיבוי אש מיטלטל כגון מטפה , גלגלון.
  6. אחסן חומרים דליקים בצורה בטוחה והרחק ממקורות חום עפ"י חוק.
  7. התקן מטפים זמינים ונגישים ובהתאמה לתכנית בטיחות האש, וודא שהעובדים יודעים כיצד להשתמש בהם.
  8. ערוך תוכנית לפינוי הבניין במקרה של שריפה וודא שכולם יודעים מהו נתיב המילוט.
  9. אם עברת הדרכת בטיחות אש ואתה לא מצליח לכבות את הדליקה, התקשר מיד למכבי האש.
  10. וודא שעובדים אשר אינם עברו הדרכת בטיחות אש מאושרת לאופן כיבוי לא ינסו לכבות את השריפה ויפנו מיד לאנשי המקצוע לטפל בזה. קיימות מגוון סכנות באופן כיבוי לקוי.

 

חלק מהגורמים המחוללים אירוע שריפה והמשמעות של היווצרותה במקום העבודה – כללית

  1. שריפות במקום העבודה עלולות לגרום לפציעות חמורות ואף למוות.
  2. הן עלולות לגרום לנזק מהותי וגדול לרכוש ולשבש את פעילות העסק ואף לגרום לקריסתו.
  3. שריפה במקום העבודה עלולה להיווצר ממגוון רחב של גורמים לרבות ציוד חשמלי, עישון, עבודות באש גלויה, נוזלים דליקים ועוד.

 

מרכיבי הדרכת בטיחות אש שנתית ומי מוסמך לבצעה

  1. ההדרכה של העובדים תתקיים ע"י מי שביצע השתלמות "ממונים לבטיחות אש" והשתלמות "מדריך בטיחות" במוסד שהוכר ע"י משרד הכלכלה או משרד העבודה והרווחה או ע"י רשות הכבאות וההצלה. או ע"י מדריך מטעם בית הספר הארצי לכבאות והצלה בעל נתאים הרלוונטיים בכבאות או ע"י מי שאושר ע"י נציב הכבאות או מהנדס רשום במדור בטיחות אש ומניעתה.
  2. ההדרכה כוללת את הנושאים הבאים :
    • מושגי בסיס בהתנהגות האש.
    • סוגי שריפות.
    • הסיכונים באתר והדרך למניעתם בהתאם לסקר סיכונים מקומי.
    • עורם הסיכון – עשן וסכנותיו.
    • נוהלי תגובה לאירוע חירום.
    • אופן כיבוי אדם בוער.
    • סיור להכרת סידורי בטיחות אש מיטלטלין ודרכי מילוט.
    • תרגולי מילוט לעובדים בשעת התרחשות אירוע שריפה.
    • הערה : במפעלים מסוכנים אשר משענעים חומ"ס ו\או מייצרים חומ"ס ו\או מאחסנים חומ"ס נדרש להדריך על הכללים להתנהגות באירוע חומרים מסוכנים.

 

הדרכות בטיחות אש

ליעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ואשמח לחזור אליכם

דילוג לתוכן