עשן מכסה בתים פרטיים ובניינים כתוצאה משריפה

אופן כיבוי שריפה ופעולות לבלימת התפשטותה הינם בעצם דרכי ניהול אירוע שריפה המשויכים לתחום רחב מאוד הדורש ידע
מעמיק
, מיומנות וניסיון רב.

המורכבות קיימת גם מכיוון שיש סוגי דליקות שונות אשר יש לטפל בהן באופן שונה (ובכלל זה מעורבות חומ"ס ביצירת הדליקה או לחילופין מעורבות בה) נוסף לכך יש להתייחס גם אל גורמי סיכון נלווים אשר עלולים להגביר את הסכנה באזור השריפה וסביבתה כגון התמוטטות מבנים ומתקנים, שחרור גז רעיל, פגיעה בסביבה כתוצאה מהשריפה עצמה וכן כתוצאה מהחומרים אשר משתמשים בהם בכדי לכבות או למנוע את התפשטות השריפהלעיתים, דרך הפעולה אשר תיבחר תהיה תיחום השריפה בלבד ולאו דווקא כיבויה ולכן חשוב להפעיל שיקול דעת מקצועי בעת ניהול אירוע חירום מעין זה.

 במאמר זה בבלוג, נדון ביסודות של הדרכות בטיחות אש בארצנו ובמה שבעלי עסקים צריכים לדעת על כך
נתמקד בחשיבות מיפוי סוגי הדליקות אשר עלולות להיווצר בעסק וכן נמקד את החשיבות בראיה הכוללת הנדרשת להיבט של בטיחות אש ולא רק הדרכת אופן כיבוי דליקה \שריפה אשר הרבה בעלי עסקים מאמינים שהינה מספקת.

האם בעלי עסק חייבים לספק הדרכות בטיחות אש?

בכל מקום עבודה חובה על המעסיק למסור מידע לעובדים בדבר הסיכונים בסביבת עבודתם המוגדרת.(תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (מסירת מידע והדרכת כיבוי אש לעובדים), תשנ"ט – 1999). הסכנות הצפויות  כתוצאה משריפה הוא מידע חשוב שיש להעביר לעובד. רשות הכבאות וההצלה מוציאה דרישות לעסקים שונים לקיום הדרכת בטיחות אש שנתית אשר כוללת גם אופן כיבוי דליקה, ניהול אירוע חרום רחב יותר אשר עלול לכלול מגוון פעולות כגון – פינוי, חילוץ נפגעים, מניעת התפשטות השריפה, חלוקת התפקידים אופן חבירה אל כוחות החרום החיצוניים.

 

מה בעצם כוללת הדרכת בטיחות אש?

רשות הכבאות וההצלה הוציאה דרישה לאופן תיעוד ביצוע הדרכת בטיחות אש (מה שמכונה: "טופס מס'  14 – אישור ביצוע הדרכת עובדים "– ראה בדף של הרשות לכבאות וההצלה – "טפסים אחידים לרישוי עסקים ונכסים") , כפי שמופיע בטופס זה ההדרכה תכלול – מושגים בסיסיים בהתנהגות האש, סיווג שריפות, סיכונים ומניעתם בהתאם לסקר סיכונים מקומי, העשן וסכנותיו, נוהל תגובה לאירוע חרום, כיבוי אדם בוער, סיור להכרת עמדות הכיבוי ויציאות החרום, תרגול מילוט , תרגול מעשי בהפעלת מטפים, גלגלונים ועמדות כיבוי ובמפעלים אשר מאחסנים בהם או מייצרים או משנעים חומרים מסוכנים (חומ"ס) יש גם להדריך לגבי כללי התנהגות באירוע חומ"ס.

באיזו תדירות עובדים צריכים לקבל הדרכות בטיחות אש?

כאמור, בכל מקום עבודה חובה על המעסיק למסור מידע לעובדים בדבר הסיכונים בסביבת עבודתם המוגדרת וכן רשות הכבאות וההצלה מוציאה דרישות לעסקים שונים לקיום הדרכת בטיחות אש לפחות פעם אחת בשנה. יחד עם זאת, כיוון שיש חובה על המעסיק למסור מידע על הסכנות בעסק, יש להדגיש שכל שינוי בעסק (מבנה , תכולה ואופן הפעילות) נדרש להיבחן וכתוצאה מכך יש לשקול להדריך שוב את העובדים וצוותי החירום לאור שינויים אלה גם אם לא חלפה שנה. בנוסף, לאחר בחינת תרגול ניהול אירוע שריפה פנימי של העסק שהתקיים או בשיתוף צוותי חרום חיצוניים, לעיתים עולה הצורך בהדגשות נוספות בהדרכה ו\או ניכר שחלק מהעובדים לא הבינו לעומק את אופן התנהגותם בעת שריפה ולכן יש לחזור על ההדרכה.

מהם היתרונות של הדרכת בטיחות אש?

היתרונות שבהדרכת בטיחות אש היא בראש ובראשונה – הצלת חיים. יש להדגיש שלמרות שרובנו יודעים מה זה מטף כיבוי אש סטנדרטי של 3 ק"ג או 6 ק"ג מסוג אבקה ולמרות שנראה שדי פשוט להשתמש בו, אופן כיבוי שריפות ומניעת התפשטותן הוא נושא קריטי מאוד גם אם לעסק קיים מטף בלבד וזאת כיוון שמי שלא הודרך באופן מקצועי עלול לסכן את עצמו ו \ או הסובבים אותו או לא לבצע פעולות כיבוי אפקטיביות.

 

הרי אנו מכירים את הפתגם– " כל שריפה ניתן למנוע בתחילתה באמצעות כוס מים "טוב, לפחות את רובן ליתר דיוק. אבל באופן כיבוי דליקה לא מסתכמת הדרכת בטיחות האש. חשוב לדעת שההדרכה מותאמת למאפייני העסק– תהליכי העבודה , סוג וכמות מטעני האש, המבנה עצמו ועוד. לדוגמא , באמצעות מים לא מכבים שריפה בה יש חשש למעורבות חשמל. אופן התזת המים (רסס, סילון ) תיקבע לאחר הבנת התנהגות השריפה, סוגה ותנאי הסביבה. מדריך בטיחות אש מקצועי יש בידו את הכלים להדריך באופן המותאם לעסק שלכם.

 

ככל שההדרכה תהיה מקיפה ומותאמת לעסק שלך כך הסיכוי להיווצרות דליקה המתפתחת לשריפה יקטן התוצאה הישירה לכך הינה מזעור נזקים לעסק ובכך הצלחתו , אי הגדלת גובה התשלום עבור הביטוח לעסק ,שמירה על חיי האדם וכמובן מעל כולם – עמידה בחוק.

כמה עולה הדרכת בטיחות אש?

עלות הדרכת בטיחות אש שנתית כרוכה במאפייני העסק ובמספר המודרכים. לדוגמא עלות הדרכת בטיחות אש במפעל בו קיימים חומרים מסוכנים תהיה גבוהה יותר מעלותה לעסק שכל מהותו עבודה משרדית. בסופו של דבר, הדרכת בטיחות אש המותאמת לעסק שלך היא השקעה בעלות נמוכה יחסית אשר יש בידה לסייע בהצלת חיים ורכוש במקרה של שריפה. הדרכה כזו יש בה בכדי להטמיע בעובדים הבנה ומודעות בשגרה לגורמי סיכון העלולים ליצור דליקה ולאחר מכן שריפה והבנה ומודעות לגורמים כאלה העלולים להאט את פעולות הכיבוי הפינוי וההצלה. הדרכה זו אמורה לתת לממוני בטיחות בעבודה וממוני בטיחות האש (אם ישנם ונדרשים בעסק) וכן לבעל העסק, כלים לצורך וידוא יישום ההיערכות הנכונה לאירוע שריפה ומניעתה.

כמה זמן מתבצעת הדרכת בטיחות האש?

משך זמן ההדרכה משתנה בהתאם למאפייני העסק, מספר המודרכים ושפתם. באופן כללי מדובר על מס' שעות בודדות.

סיכום

הדרכת בטיחות אש נדרשת בחוק ומטרתה העיקרית הינה הצלת חיים. ההדרכה אינה כוללת אופן כיבוי שריפות בלבד אלא מערך שלם של נושאים אשר הינם נגזרים מגורמי הסיכון מאש בעסק שלך הייחודיים והאופייניים לו.

ההדרכה כוללת גם פירוט החשיבות של קיום ותחזוקת סידורי בטיחות אש אקטיביים ופאסיביים בעסק , כוללת את מרכיבי האש וכן כוללת את אופן ניהול אירוע שריפה מהיבטים שונים הלוקחים בחשבון תמונת מצב עדכנית המתגבשת בתחילת האירוע ותוך כדי התרחשותו, הערכת המצב וביצוע דרכי הפעולה הנבחרות המותאמות לה. למידע נוסף, צרו קשר איתנו עוד היום – יזהר כוכבי , ממונה בטיחות אש והנדסאי בנין.

מאמרים נוספים

תיק מפעל

מהו תיק מפעל? תיק מפעל הינו אוגדן של מכלול נתוני מפעל אשר יש בהם בכדי להוות עזר מטה לאירועי חרום,  הכוללים, בין היתר, את תיאור השימושים

קרא עוד »

ליעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ואשמח לחזור אליכם

דילוג לתוכן