businessman examining papers table

ידוע שסיכוני שריפה קיימים בכל מבנה אם כי הסיכוי של קרות שריפה ומידת חומרתה תלויים במגוון פרמטרים. להלן חלקם : האם המבנה תוכנן עפ"י דרישות כל חוק גם מהיבט של בטיחות אש ? האם השימוש במבנה מתאים לייעודו בעת אישור תכנית בטיחות האש העדכנית ביותר ע"י הכבאות ? האם המבנה משמש להתקהלות ? האם יש בו שימוש בחומ"ס לתהליך הייצור או רק לאחסנה ? מה הם  מאפייני העסק ? האם ישנם קבלנים חיצוניים ו\או עובדי כוח אדם ? כמה משמרות קיימות במפעל ?

למרות שגם אם נוודא ונבחן את המבנה מהיבטים אלה ומהיבטים אחרים עדיין קיימים גורמי סיכון רבים פוטנציאליים. בהוראת נציב 503 שהוציאה רשות הכבאות וההצלה לישראל מוגדרים מאפייני המבנים אשר נדרש להכין להם תיק שטח כיוון שהוגדרו על ידה כמורכבים \ רגישים \ מסוכנים.

במאמר זה בבלוג, נדון בתכני תיק שטח ונקודות חשובות להתייחסות בעת הכנתו.

מהו תיק שטח ?

תיק שטח הינו אוגדן של מידע אשר בו מתואר המבנה \ מתקן מהיבט של סידורי בטיחות אש קיימים , סקר סיכונים , נהלים, גישה אל המבנה ויציאה ממנו וכן רשימות אנשי קשר של בעלי תפקידים חיצוניים ופנימיים רלוונטיים. מטרתו הינה תרגול בשגרה ומוכנות לשליפת מידע קריטי בעת אירוע חרום לצורך גיבוש תמונת מצב עדכנית הערכה , בחירת דרך הפעולה וביצוע. תיק השטח יימסר לרשות הכבאות וההצלה וכן יוחזק במקום נגיש וקרוב לכניסה הראשית במבנה עצמו.

מה הם תכני תיק השטח ?

תכני התיק מפורטים בהוראת נציב 503. להלן העיקריים שבהם : תיאור כללי של המבנה, כתובת, אופן הגעה מחסומים וגורמים העלולים לעכב את הכוחות מלהגיע אל המבנה או לפרוץ אל תוכו וכן דרכי החדירה אל המבנה. בתיק מתוארים גם שכני המבנה , מערכות הגילוי והכיבוי, מערך החשמל, מערך המילוט ובמבנים אשר מפורטים בנספח א' נדרשים גם סקרי סיכונים ונהלי חרום.

מתי חובה להכין תיק שטח?

כאמור , בהוראת נציב 503 מוזכרים כל המבנים אשר בעלי העסקים המחזיקים בהם או הבעלים שלהם  נדרשים להכין תיק שטח. בדרך כלל דרישת ההכנה של תיק שטח מגיעה מרשות הכבאות וההצלה אך יש לזכור שכל שינוי במבנה או בתהליכי העבודה שבו, נדרשים להיבחן ובגינם עשוי להיווצר צורך בעדכון התיק. בעת שינוי מהותי יש צורך לעדכן את התיק. יתרה מזו, במקרים מסוימים יש לעדכן את התיק מידית. בכל מקרה, עדכון התיק יתבצע אחת לשנה לפחות.

מהם היתרונות בהכנת תיק שטח ע"י –  י.כוכבי. ייעוץ הנדסי ובטיחות ?

תיק שטח הינו אוגדן חרום המוגדר עזר מטה. תיק שטח המתבצע בבקרת הנדסאי בנין וממונה בטיחות אש נעשה מתוך הבנת חשיבותו ומתוך ידע מעמיק בקריאת תכניות אדריכליות ובהכנת תוכניות בטיחות אש. הידע הנרחב של בעל מקצוע מאפשר תיאור מקיף ומקצועי של המבנה שלך וכל זאת בזמן עבודה סביר. מאות תיקי שטח הוגשו לכבאות והתקבלו על ידה מידית. אם אתה מעוניין בתיק שטח איכותי שבאמת יקיף את כל הדרישות של הכבאות ויאושר מידית וכן אם אתה מעוניין לקבל נהלי חרום מקצועיים ממדריך בטיחות אש המאושר ע"י הכבאות מוזמן לפנות אלינו

כמה עולה תיק שטח ?

עלות הכנת תיק שטח כרוכה במורכבות המבנה עצמו. העלות הוגנת אל מול זמן הטרחה בגין הכנתו שכן, הוא מפורט ומקיף. יחד עם זאת העלות הינה בד"כ עד 10,000 ₪ ולעיתים אף נמוכה מ – 5000 ₪.

זמן ביצוע תיק שטח – עד 10 ימי עסקים.

סיכום

תיק שטח מכינים באופן מקצועי כשהמטרה להנגיש את נתוני המבנה לכבאים ולמאכלסים אותו באופן זה שיהיה קל לעיין בו ובכך ישמש לתרגול בשגרה וכבסיס נתונים בעיקר לאירוע שריפה. הכנת תיק מקצועי, מפורט, מקיף ומדויק מתבצעת ע"י גורמים אשר יש להם זיקה לתחום הנדסת הבניין ולתחום בטיחות האש.

לפרטים נוספים אני מזמין אתכם לפנות אלינו – י.כוכבי. ייעוץ הנדסי ובטיחות אש ולקבל ייעוץ בטיחות ראשוני חינם – יזהר כוכבי – הנדסאי בנין וממונה בטיחות אש.

מאמרים נוספים

חשיבותה של תוכנית בטיחות

לכל עסק צריכה להיות תוכנית בטיחות. תוכנית בטיחות היא מסמך המתאר את הצעדים שהחברה שלכם תנקוט כדי להבטיח את בטיחות העובדים והלקוחות שלכם במקרה חירום.

קרא עוד »

תיק מפעל

מהו תיק מפעל? תיק מפעל הינו אוגדן של מכלול נתוני מפעל אשר יש בהם בכדי להוות עזר מטה לאירועי חרום,  הכוללים, בין היתר, את תיאור השימושים

קרא עוד »

ליעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ואשמח לחזור אליכם

דילוג לתוכן