תוכנית בטיחות

לייעוץ ראשוני והזמנת תוכנית בטיחות השאירו את פרטיכם

תכנית לניהול בטיחות בעבודה – מה צריך להיות שם?

מה עושים כאשר ישנה בעיה בטיחותית במקום העבודה? כל אחד יכול לקחת את השמיכה לכיוון שלו. אך מה שאתם צריכים לדעת זה שיש תוכנית עבודה סדורה שאמורה לעשות לכם סדר. תוכנית עבודה שמטרתה העיקרית היא לאפשר לכל אחד מהעובדים לעשות את המוטל עליו. הרי אם העבודה במקרה של אסון בטיחותי לא תהיה יעילה, לא באמת יהיה אפשר לעלות על דרך המלך. תכנית לניהול הבטיחות אמורה היות התוכנית שאמורה לעשות סדר בכל הבלגן.

תיאור הסיכונים במקום העבודה

כל בעל עסק אמור להכיר את הסיכונים השונים במקום שאותו הוא מנהל. הרי יש מקומות עבודה שבהם הסיכון הוא קיים, ולכן חובה לשים עליו את האצבע. ברגע שמכירים את הסיכונים השונים יהיה אפשר להתמודד איתם בצורה אפקטיבית. בתוך תוכנית לניהול הבטיחות במקום העבודה ישנה חובה להציג את כל הסיכונים. גם אם מדובר על סיכונים מופרכים, מוטב כי תכינו את עצמכם לכל תרחיש ולכל סיטואציה.

חלוקת תפקידים חד משמעית

על מנת שתוכנית לניהול הבטיחות במקום העבודה תהיה יעילה חייבת להיות בה חלוקת תפקידים. כלומר מה כל אחד מאנשי הצוות עושה במקרה שבו מתרחשת סכנה בטיחותית. ברגע שיש תוכנית בטיחות סדורה עם חלוקת תפקידים ברורה לא יהיו הסחות דעת. כל אחד ידע בדיוק מהי האחריות שלו, ואף אחד לא ינסה לקחת את האחריות אליו. אם לא תהיה חלוקת תפקידים ברורה, הסיטואציה כולה עשויה להפוך להיות חמורה פי כמה.

אישורים ומסמכים נדרשים

אחרי שקורה מקרה בעייתי, בעל עסק חייב להמציא את כל האישורים השונים. תיק בטיחות שבו יש תכנית לניהול בטיחות חייב להכיל את כל האישורים. כך תוכלו לדעת כי אינכם מפספסים אף פרט ויש אישור לכל מכשיר ולכל כלי במקום העבודה. הרי הפעלה של כלים שונים ללא אישורים וללא בדיקות תקופתיות זוהי עבירה על החוק. אתם מבחינתכם לא תרצו למצוא את עצמכם עוברים על החוק. לכן כל מה שנדרש מכם זה לכתוב בצורה מסודרת אילו אישורים קיימים ברשותכם ומה התוקף של כל אישור.

מה מקור הדרישה?

עפ"י תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול הבטיחות) תשע"ג – 2013. חלק ממרכיבי תכנית לניהול הבטיחות הינם ניהול בקרת סיכונים , זיהוי גורמי הסיכון הערכתם והפעלת מנגנוני בקרה לביטולם או מיזעורם מה שמכונה תהליך זה"ב. ברוב המקרים אנחנו נתמקד בעשיית תכנית בטיחות לאתר בניה, אך כמובן שיש עוד המון מקומות שצריך לבצע בשבילהם תוכנית בטיחות, אתם יותר ממוזמנים להתייעץ איתי לכל הנוגע בדבר.

של מי האחריות?

תוכנית בטיחות היא מרכיב מכריע בכל מקום עבודה. זה עוזר להבטיח שהעובדים מודעים לסכנות אפשריות ויודעים כיצד להגיב במקרה של תאונה או חירום. אבל מי אחראי על פיתוח ותחזוקת תוכנית בטיחות? ברוב המקרים זאת אחריות המעסיק. לעובדים יש גם תפקיד בשמירה על מקום עבודה בטוח. הם צריכים לדווח על כל אלמנט לא בטוח לממונה עליהם ולמלא אחר כל נוהלי הבטיחות. על ידי עבודה משותפת, מעסיקים ועובדים יכולים ליצור סביבה בטוחה לכולם.

 

עדכון תוכנית בטיחות

אנו ממליצים ליצור תוכנית בטיחות כאשר יש עבודה, תהליך או סכנה חדשים במקום העבודה. בנוסף, יש לבחון מחדש תוכנית בטיחות ולעדכן לפי הצורך על מנת לעמוד בקצב השינויים במקום העבודה. תוכנית בטיחות צריכה להתייחס הן לסכנות פיזיות והן למפגעים כימיים הקיימים במקום העבודה. חשוב גם להתייעץ עם העובדים בעת יצירת תוכנית בטיחות, שכן עשויות להיות להם תובנות חשובות לגבי סכנות פוטנציאליות. על ידי שמירה על הנחיות והתייעצות עם עובדים, מקומות עבודה יכולים ליצור תוכניות בטיחות יעילות שעוזרות לשמור על בטיחות כולם.

שימו לב

יש להתאים תכנית בטיחות לצרכים הספציפיים של מקום העבודה, תוך התחשבות בסוג העסק, גודל המתקן ומספר העובדים. אנו ממליצים שתוכניות הבטיחות יכללו הוראות לפינוי חירום, אימוני עזרה ראשונה והחייאה, וזיהוי סיכונים. על ידי נקיטת צעדים אלו, מקומות עבודה יכולים ליצור סביבה בטוחה יותר לעובדים ולהפחית את הסיכון לתאונות ופציעות.

בטיחות נדרשת להיות בראש סדר העדיפויות של כל בעל עסק. ללא סביבת עבודה בטוחה, עובדים עלולים להיפצע או אף אובדן בנפש. לאור כך, חשוב לעמוד בכל החוקים והתקנות הרלוונטיים בכדי לשמור על הבטיחות והבריאות של העובד. דרישות כגון: הדרכות בטיחות, מסירת
מידע בנושא הסכנות הקיימות בסביבת העבודה של אותו עובד, קיום סקרי סיכונים בשוטף,
ביצוע בדיקות תקופתיות לציוד ומערכות מצילות חיים וכן לציוד כגון – ציוד עבודה
בגובה, ציוד מיטלטל חשמלי ומכונות מסוכנות.

 

בנוסף לכך, חלק מהעסקים שהגדיר המחוקק עפ"י תקנות ארגון הפיקוח על העבודה (תכנית לניהול בטיחות בעבודה – תשע"ג2013) נדרשים להכין תכנית לניהול בטיחות במקום העבודה. תכנית בטיחות מקצועית אשר כוללת בין היתר את הנושאים המוזכרים לעיל תעזור להגן על העובדים שלך ולשמור על ניהול חלק של העסק שלך. נדון בכמה טיפים ליצירת סביבת עבודה בטוחה
ויישום תכנית בטיחות במקום העבודה.

לפני ביצוע תכנית ניהול בטיחות בעבודה חשוב לבצע מיפוי מקצועי של כלל גורמי הסיכון באתר הקיימים והעתידיים. גורמי סיכון נכללים בכלל הפעילות במקום. נדרש לעיין בהיסטוריית ניהול הבטיחות של העסק בכלל ובדו"חות תאונות וכמעט תאונות אשר התרחשו. לאחר מכן יש לנתח כל גורם סיכון עפ"י שיטת ניהול סיכונים המתאימה לו(הערכה) ולהגדיר פעולות אופרטיביות להסרתו או להורדת חומרתו ו\או שכיחותו ולהגדירו כגורם סיכון קביל.


מסקנות ניהול הסיכונים יירשמו כמסקנות 
אופרטיביות, כלומר ברות יישום. בנוסף לכך, יש להגדיר באופן חד משמעי את שם האחראי על הגדרת גורם הסיכון, הערכתו וניהול הביקורת עליו להפחתת סיכונו או להסרתו. האחראי יהיה גורם אשר מכיר את המערכות והציוד ותהליכי העבודה של אותו גורם סיכון באופן מקצועי. במקביל לניהול הסיכונים, יש להכין נהלי בטיחות המותאמים לסביבת העבודה הספציפית ולגורמי הסיכון המיוחדים לאותה עבודה ולאותה החברה.

 
תהליך זה של ניהול סיכונים נדרש למשאבי החברה בכדי שהפעולות של מזעור ו\או ביטול גורמי סיכון תתבצענה. לכן, אחד מההיבטים החשובים ביותר של ניהול הבטיחות במקום העבודה הוא : קיום מדיניות בטיחות ברורה ותמציתית. מסמך זה צריך לתאר את המחויבות של החברה שלך לבטיחות ולפרט את הנהלים הספציפיים שעובדים חייבים לבצע. יש לעיין ולעדכן את מדיניות הבטיחות על בסיס קבוע, לפי הצורך.

תכנית ניהול בטיחות בעבודה בנויה מפרקים ספציפיים אשר יוצרים מנגנון ניהול בטיחות אופרטיבי. חלק מתכני הפרקים פורט לעיל. יחד עם זאת, יש מספר הנחיות כלליות עסק נדרש לבצע.

דוגמא קטנה: כחלק ממוכנות למצבי חרום, בכל מקומות העבודה נדרשות להימצא
יציאות חירום אשר מרכיביהן כמוגדר. יציאות החרום הן בעצם דרכי מילוט מכל נקודה
במבנה \ מתקן אל מחוץ לו.

הימצאות מערך חרום וצוותים המיומנים לזיהוי הערכה ובקרה של גורמי סיכון ואף הכנת תכנית לניהול בטיחות בעבודה מקצועית ככל שתהיה, לא די בהם בכדי לעמוד בדרישות החוק.

חשוב מאוד ליצור תרבות של בטיחות במקום העבודה. המשמעות היא שהשיח היומי בעבודה הינו סביב בטיחות, מהמנכ"ל ועד העובד הזוטר ביותר.

בסביבה בה קיימת תרבות של בטיחות העובדים הופכים להיות מודעים יותר לסכנות ואף אינם חושבים פעמיים לפני שמדווחים על מפגע או גורם סיכון שלדעתם רמת החומרה שלו ו\או שכיחות מימוש הפוטנציאל הטמון בו אינו סביר. עובדים צריכים להרגיש בנוח לדווח לאחראי עליהם ואף להנהלה על כך.

 

פיתוח מדיניות בטיחות המתארת את המחויבות של החברה שלך לבטיחות ומפרטת נהלים ספציפיים שעובדים חייבים לבצע. סקור ועדכן את מדיניות הבטיחות על בסיס קבוע, לפי הצורך.

 

סימוכין : תקנות ארגון הפיקוח על העבודה :

https://www.nevo.co.il/law_html/law01/500_845.htm

תוכנית בטיחות

ליעוץ ראשוני ללא התחייבות

השאירו פרטים ואשמח לחזור אליכם

דילוג לתוכן